Sunday, August 26, 2012

~SEjarAH SILam HidUP KeLUarga AKU~

cerita ini aq perolehi daripada beberapa orang dalam keluarga aku...setelah 20 tahun aku hidup barulah aku mengetahui asal usul datang nya keluarga aku bagi SEBELAH BAPA...inilah kisah dari :

daripada cerita AYAH

semasa perang China-Jepun atok aku yang bernama SAM telah lari dari negara asalnya iaitu China bagi menyelamatkan diri dengan belayar di lautan..sesampainya di SELAT MELAKA telah berlaku ribut dan menghanyutkan kapal mereka ke Pantai PENGKALAN BALAK..selepas itu atok aku pon diselamatkan oleh penduduk kampung PENGKALAN BALAK dan dijadikan anak angkat dan diISLAMKAN oleh moyang tiri bernama BABA..

daripada cite EMAK

Emak aku pulak menceritakan tentang keperibadian atuk aku...menurut mak atok aku ni seorang yang kuat zahir dan batin nya..almaklum lah popular sehingga berbini empat dan kuat bekerja..maka berkembanglah family aku..nenek aku adalah isteri yang keempat dan ketika itu atok aku pon da cukup tua..dan tak disangka aku mempunyai sepupu yang berumur hampir 55 tahun..bile jumpe sangatlah janggal kerana pangkat yg same tp aq still hormat die seperti nenek...pelik2..dan menurut mak, atok meninggal ketika berusia 94 tahun lebih..dan ketika itu ayah aku masih budak kecil...dan cerita ini dapat daripda sedara belah isteri2 sebelum nenek aku dan orang kampung...

daripada cite TOK SEDARE (TOKLI)

atok aku seorang yang kuat bekerja dan dimaklumkan ketika itu atok aku agak kaya sehingga mengusahakan ladang di Bukit Apit yg jaraknya 15KM dari pengkalan balak..di suatu ketika atok aku kemalangan menyebabkan kepalanya terhantuk dengan kuat dan menjadikannya ingat2 lupe sesetengah perkara..dan sejak itu atok aku tidak lagi bekerja dan nenek aku lah bertungkus lumus  mencari kerja diserata kampung bagi membesarkan ayah, pakngah dan pak busu..dan sebelum itu emak kepada nenek aku juga berkawin lebih satu tp bkn dlm satu mase..(berkahwin laen selepas kematian suami)..maka tok sedare aku ni mak same tp laen bapak dengan nenek aku..mak kepada nenek aku agak warak ketika itu mengajar org mengaji dan solat..secara tak langsung kebanyakkan jiran dekat umah aku mempunyai kaitan satu same laen..

PENUTUP

dengan itu boleh dikatakan aku adalah GENERASI KETIGA keluarga SAM.. :-)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts