Monday, March 12, 2012

"BerIMAN ke AKU & ISLAM kah AKU???"




Sudah pasti anda biasa mendengar ayat ini : "Semua yang BERIMAN (mukmin) itu adalah orang ISLAM (muslim), tetapi bukan semua MUSLIM itu adalah MUKMIN..

Ayat ini membawa maksud yang jelas iaitu apabila seseorang itu PERCAYA & YAKIN sepenuhnya akan apa-apa yang terkandung di dalam RUKUN IMAN [Percaya dan Yakin 1)Allah sebagai tuhan..2)Malaikat itu wujud..3) 4 Kitab suci yang pernah ada... 4)Semua Rasul-rasul bknnya Nabi Muhammad sahaja (ramai yang salah ini)...5) Akhirat itu pasti..6) Qada' & Qadar Allah itu benar...]...maka mereka akan melakukan semua RUKUN ISLAM [1) hanya Allah sbg TUHAN, & Nabi Muhammad S.A.W sbg Rasul...2)Solat 5 waktu sehari semalam...3)Berpuasa di bulan Ramadhan...4) Membayar zakat..5)Menunaikan haji bg yg berkemampuan..]..dengan sempurna kerana dia yakin ALLAH itu tuhannya...Dan bagi mereka yang tidak melaksanakan apa yang ada dalam RUKUN ISLAM maka mereka blh dikatakan TIDAK mempunyai kepercayaan dan keyakinan SEPENUHNYA terhadap apa-apa yang ada dlm RUKUN IMAN...

Maka MUKMIN adalah orang yang punyai kepercayaan "SEPENUHNYA" terhadap RUKUN IMAN dan apabila seseorang itu percaya akan RUKUN IMAN maka sudah semestinya dia melaksanakan RUKUN ISLAM..

Jadi, ce bertanya diri "BERIMAN kah AKU, Tak pun ISLAM kah AKU???"..
Jangan atas NAMA sahaja...Wallahua'llam..

No comments:

Post a Comment

Popular Posts